Ooooh wat waren dat heerlijke tijden, eind jaren ’70 begin jaren ’80 van vorige eeuw. Ik vond/vind Punk gewèldig en ik was zelf hélemaal New Wave. Van kop tot teen, van binnen en van buiten. De looks, de muziek, de sfeer… London calling – ik hing toen regelmatig rond in London – the place to be.
Mijn broer had samen met een paar vrienden de new wave-band: 1000 OHM – met een “wereldhit” A.G.N.E.S.. Ze traden heel vaak op, ook als voorprogramma van Depeche Mode (how cool is that!) en ze werden gesponsord door de strafste kledingwinkel van Antwerpen: Pink Reptile.
Pink Reptile bevond zich in het Century Center op de De Keyserlei en had de knapste eigenaar van ’t stad: Luc. We gingen vaker dan nodig de etalage bewonderen, iets passen en kopen, om een glimp van Luc op te vangen, hahaha!
We gingen uit in dezelfde clubs en Luc & Conny zagen er altijd ‘out of space’ uit. Samen met mijn vriendinnen zochten we de meest speciale outfits bij elkaar, droegen gevaarlijk hoge puntschoenen met naaldhakken, mini mini mini-rokjes, opvallende kapsels en heel veel make-up. De jeugd van tegenwoordig zou met open mond staan kijken! ;-)
Luc en Conny openden nadien de fameuse Fish & Chips en zetten de Kammenstraat op de kaart. The rest is history!
[highlight]En hoe kan het ook anders, hun dochter Lente heeft die creatieve ondernemingszin ook. Ze startte onlangs met een super leuke online shop voor ‘girls’: MIJN WONDERKAMER. Alles onder de 40 euro! Mét tijdens de zomermaanden een pop-up shop in Brugge.[/highlight]
Hét moment om herinneringen op te halen met papa Luc (53) en up to daten met dochter Lente (25).
PINK REPTILE – Century Center Antwerpen:
Luc: “Ik opende Pink Reptile in januari 1982, in volle crisisperiode, er heerste grootse jongerenwerkloosheid. Ik verkocht Blitz Style Clothes, in analogie naar de Londense discoteek Blitz, waar de New Romantics verzamelden. Wij verkochten musketier- en piratenkleding, fluwelen capes, maar ook high tech astronautenpakken. Het was een enorm creatieve periode, men kocht iets en ging dan aan de slag om het extra te costumizen met veiligheidsspelden, badges, studs enz. om het te personaliseren. Kiezen voor een kledingsstijl was één ding, maar het personaliseren was het belangrijkste!
Midden jaren ’90 was er een verloedering van de stationsbuurt en de De Keyserlei. Het Century Center kwam veel negatief in de pers met veel leegstand tot gevolg, er werd uitgekeken naar een nieuwe locatie!
FISH & CHIPS – Kammenstraat Antwerpen
Sindsdien herbronnen we in zonnige oorden en broeden op nieuwe uitdagingen. En zijn we fier op onze dochter Lente die onze creatieve ondernemingszin in het bloed heeft!
MIJN WONDERKAMER – ONLINE & pop-up in de Geldmuntstraat 25 Brugge
Lente: “Van jongs af aan was ik natuurlijk elke woensdagmiddag en zaterdag te vinden in de Fish & Chips. Mee helpen labelen, klanten bespioneren om te kijken of ze niets zouden stelen, de rekken goed hangen
Natuurlijk vond ik het super om op die leeftijd daar mee in de winkel te staan maar toch lag mijn passie niet echt bij mode, mijn ouders zouden zelfs zeggen dat ik geen gevoel voor stijl had, hahaha!
Mijn passie lag bij reizen, de wereld zien, in andere steden werken en andere culturen ontdekken. Vandaar mijn keuze om hotel management te studeren in Maastricht, een goed aangeschreven universiteit. Na te hebben gewerkt in Parijs, Dubai en Londen voelde ik toch een druk om mezelf te bewijzen en zelf iets op te starten, die drang om zelf iets op te richten zat er altijd al in en ik voelde dat de tijd rijp was om daar iets mee te doen.
Vele uren heb ik met mijn ouders gebrainstormd over wat er nu een gat in de markt was, ideeën zoals een frituur in London of een Bed & Breakfast kwamen hierbij naar voor maar om de een of andere reden ging mijn gevoel toch uit naar mode. Jongeren zijn hier nog steeds erg mee bezig, misschien niet op de extreme manier zoals ten tijde van Pink Reptile maar door alle social media (Facebook, instagram, selfies, twitter, …) is de druk groot voor jongeren om er goed uit te zien en altijd een nieuwe/hippe outfit aan te hebben. Mijn gevoel was dat er in Belgie geen echte webshop was met fashionable én betaalbare kleding voor jongeren. Natuurlijk zijn er sites zoals Zalando maar zij hebben niets uniek. De kleding in Mijn Wonderkamer kan je nergens anders vinden in Belgie omdat we met unieke merken werken.
Alles onder 40 euro!
Doordat het betaalbaar blijft – [highlight]alles onder 40 euro![/highlight] – voor unieke kleding lijkt het ons een succesformule. Uit dat oogpunt is Mijn Wonderkamer ontstaan. We willen dat meisjes zich transformeren in echte fashionistas in de Wonderkamer, vandaar de naam.
Tot 9 augustus hebben we een Mijn Wonderkamer pop-up shop in Brugge, om de webshop extra onder de aandacht te brengen (adres: Geldmuntstraat 25 Brugge). We denken dat het wel nodig is om toch een fysieke winkel te hebben voor enkele weken om te laten zien dat het een veilige webhop is, want vele Belgen hebben toch nog schrik om online te kopen :-)!
Check it out! http://www.mijnwonderkamer.com + Mijn Wonderkamer pop-up store tot 9 augustus @ Geldmuntstraat 25 – Brugge
2 Comments
frederic peeters
Pink reptile … ik kwam er in de tijd van de new beat, trouwens op een of andere lederen chevignon frak hangt er nog een patch van een pink reptile op een scooter … ik wist helemaal niet dat de fish and chips uiteindelijk gegroeid is uit de pink reptile in de century center … time flies, en de wereld is klein … niet waar ?
05CAR
Wat een bullshit story, die verdiende burnout zal hij wel gekregen hebben van de hebzucht en het constante spioneren bij de buurman… f&c was gewoon een flauw afkooksel voor trendvolgende fashionistas. Commerciële drek voor meelopers die een beetje hip wilden zijn. Het heeft de Kammenstraat kapot gemaakt.