Niks moet…
Zelfs niet… oud worden

We denken zoveel zaken te moeten die eigenlijk niet hoeven. Journaliste LENE KEMPS zoekt – soms alleen, soms met ervaringsdeskundigen – uit wat we best eens mogen laten.

Als de term Wifty (women in their fifties) ooit in het woordenboek komt, is dat dankzij Hélène en Ann. Wat begon uit een verontwaardiging rond foute beeldvorming, is uitgegroeid tot een beweging: oud maar niet out, vijftigplus maar fantastisch. Still crazy after all these years.

Eenmaal de vijftig gepasseerd bevind je je in een grijze zone. Echt oud ben je uiteraard nog niet, en je voelt je ook helemaal niet zo. Maar in deze maatschappij van shiny young people voel je je afglijden naar de onzichtbaarheid; naar een vagevuur van lichtblauwe permanenten, glanzende looprekken en beige steunkousen. Ha! Dat is buiten Ann Lemmens (61) en Hélène Van Herck (57) gerekend. Als vriendinnen hadden ze veel gesprekken over ouder worden, en vooral over het feit dat niemand zich blijkbaar raad wist met vijftigplusvrouwen. Demografisch zijn ze een belangrijke groep, kapitaalkrachtig en zeer aanwezig. Maar in de hoofden van reclamemensen, media, modemakers en machomannen werden ze op een grote hoop gegooid en kregen ze het etiket ‘bijna bejaard’ opgeplakt.
Hélène: “Terwijl je heel duidelijk een nieuwe groep van vijftigplussers zag ontstaan. Mensen die zich nog jong voelen en zich nog ‘wacko’ gedragen. Ik ken veel slimme, sexy vrouwen, allesbehalve senior. Je ziet ze in de realiteit, maar niet in de beelden rondom ons. “
Ann: “Ik weet niet meer welke reclame het was, ik denk iets van een bank. Ze richtten zich tot vijftigplussers, maar hoe die mensen op dat campagnebeeld eruit zagen! Oude besjes met grijze krullen, waren het. Daar herkende geen enkele vijftiger zich in. Het was de spreekwoordelijke druppel. Dat was vijf jaar geleden en we besloten er toen zelf iets aan te doen.”

Geen betutteling

Dat iets werd www.wifty.be, een platform waar vijftigplussers ervaringen, inzichten en verhalen uitwisselen. Met veel zin voor humor, en een positieve blik. Want er is veel te zeggen voor ouder worden.
Ann: “Ik heb de indruk dat ik na al die jaren eindelijk mezelf ben. Er is nu veel meer rust en evenwicht in mijn hoofd, ik weet beter wat ik wil en niet wil, en ik heb ook de kracht om dat te durven zeggen. Vijftig worden is een verrijking. Vanuit die positieve instelling willen we naar ouder worden kijken.”
Hélène: “Blijkbaar lukt dat ook, want zelfs veertigers vinden de weg naar onze site, en zeggen: dankzij jullie ben ik niet meer bang voor die verschrikkelijke vijf – nul. En het is ook niet dat we alles mooier maken dan het is. We praten bij wifty over alles: menopauze, echtscheiding, verlies, kinderen die het huis uitgaan, ziekte, ouders die zorg vragen… We snijden ook de problemen aan. Maar we brengen ze met humor en herkenbaarheid, niet op een belerende of betuttelende manier.”
Ann: “Seniorennet bestaat, plusmagazine ook. Zaken die zeker hun nut en hun verdienste hebben. Maar het is allemaal zo serieus. Als het niet over incontinentie gaat, dan wel over erfenissen en pensioenen. Dat nieuwe begin dat vijftig kan zijn, die wijsheid die komt met de jaren, en de fun die daaraan vasthangt, daar lazen we niets over.”
Hélène: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik wat moeite had met veertig worden. Maar vijftig was een mooi kantelmoment, alsof ik voor de eerste keer alles helder zag – met leesbril weliswaar. Die eerste vijftig jaar waren een leerschool, we weten nu wat we willen. De hoge verwachtingen vallen weg en we zijn ook niet meer zo teleurgesteld als zaken anders lopen dan verwacht. Daarom weiger ik ook het woord midlife crisis te gebruiken en hebben wij het over de midlife kick. Als in: let’s kick some ass. Vijftig is gewoon een nieuw begin.”

Rolmodellen voor fun

Offline is Wifty ondertussen actief met parties, brunches en champagne avonden. Maar ook lezingen met een menopauzeconsulent, een natuurarts, voedingsexpert of echtscheidingsadvocaat. Wifty was het eerste soortgelijke platform in Europa, en als het aan Ann en Hélène ligt, gaat de beweging internationaal, een grote ‘ab fab 50+ online en offline community’. Zeg nu zelf, met voorbeelden als Sarah Jessica Parker (53) , Sandra Bullock (53) en Sharon Stone (60), om van Helen Mirren (72), Debby Harry (72) en Jane Fonda (80) nog maar te zwijgen: ouder worden heeft er nooit beter uit gezien. Oud zijn is niet langer out, maar gewoon helemaal in. Old is the new black.
De vijftigers van nu zijn een overgangsgeneratie, zeggen Ann en Hélène. “Wij zijn de eerste rolmodellen voor een nieuwe manier van ouder worden. ‘Turning 50, looking 30, feeling 20’. Onze oma’s waren oud op veertig, in donkere kleding, met stuurse blik. Als alles meezit, kunnen wij gezond en mooi ouder worden, met toegang tot verzorging en medische diensten. We zijn waarschijnlijk de eerste generatie die na de vijftig nog exact hetzelfde leven kan leiden.”
Hélène: “Onze boodschap is simpel: het leven stopt niet na de menopauze. Je kan nog van man veranderen, of van job. Je kan een wereldreis maken, of helemaal niks doen Het kan in principe allemaal. Je leeftijd bepaalt je leven niet meer. Als alles goed gaat, zijn de kinderen zelfstandig, heb je een vorm van financiële zekerheid en sta je steviger in je schoenen.”
Voor de volgende generatie zal de toekomst er waarschijnlijk nog iets beter uitzien, met een levensverwachting van 150, en medische vorderingen die met de meeste ouderdomskwaaltjes hebben afgerekend. Hélène bekent te lijden aan FOMOF: Fear Of Missing Out on the Future. “Er staan spannende dingen te gebeuren, maar ik zal ze niet meer meemaken.”
De Wifties zijn goed in het verzinnen van nieuwe woorden. Ann: “Voor onze site dachten we eerst aan Haha, van Hélène en Ann, en het paste ook goed bij de positieve houding en de fun die we in onze blog wilden stoppen. Maar toen Hélène Wifty liet vallen, wisten we meteen: dit is het, dit zit goed.”

“Die eerste vijftig jaar waren een leerschool, nu weten we wat we willen. De hoge verwachtingen vallen weg en we zijn ook niet meer zo teleurgesteld als zaken anders lopen”

Na vijf jaar Wifty mogen Hélène en Ann zich zeker midlife experten noemen; deskundige vertegenwoordigers van een groep die niet langer onzichtbaar wil zijn. Ook de adverteerders hebben hen ondertussen ontdekt. “Ja, veel merken willen met ons samenwerken. Maar we zijn heel kieskeurig, onze geloofwaardigheid gaat boven alles. We zijn wel blij als we zien hoe beautymerken het woord anti-aging aan het vervangen zijn door co-aging, of wat wij willen: pro-aging. Ouder worden hoort bij het leven. Niemand wil eeuwig jong blijven. Maar je wil op de best mogelijke manier ouder worden.”

Pro-aging

Ook thema’s op de politieke agenda zetten, en druk uitoefenen behoort tot de mogelijkheden.
Hélène: “Ann is recent werkloos geweest en je zal ons niet horen zeggen dat het makkelijk is om als vijftigplusser een nieuwe job te vinden.” Ann: “Met ons dossier ‘Vijftigplus en langer werken’ zijn we uiteindelijk naar de Muyters gestapt (Minister van werk, economie, innovatie en sport). Het kan niet dat langer aan het werk blijven het politieke debat beheerst, en dat alle vijftigplussers bij een reorganisatie meteen worden buiten gezwierd. Al die wijsheid en ervaring, die zomaar worden weg gegooid… Ik heb zelf ondervonden dat je beter je leeftijd niet vermeldt op je sollicitatiebrief, dan word je nooit uitgenodigd. Echt nooit. We hebben nu Wifties Back on Track opgestart, waar WW’s (werkwillige wifties) spontaan kunnen solliciteren en waar je advies en informatie vindt. “
Hélène: “Momenteel denken we eraan iets te doen rond daten want de gevestigde opinie is dat je na vijftig niet meer van straat raakt. Wij weten dat dit niet klopt. Mannen vinden vijftigplussers fantastisch. Het zijn de beste flirters omdat ze weten dat het niet om uiterlijk gaat maar om uitstraling. ”

Midlife kick, over de kracht van het nieuwe ouder worden van Hélène Van Herck en Ann Lemmens, met grappige en inspirerende e-mailconversaties, een reeks boeiende experts, 33 prachtige zwart-witportretten van bijzondere midlife kickers en heel veel deugnieterij. Midlife vanuit een ander perspectief! bij M-books, 24.99 euro, www.midlifekick.be