Het mag ook eens over niets gaan. Met de glimlach. Tenzij je de symptomen bij jezelf herkent natuurlijk. Of iemand uit je omgeving….
‘Zeg,Jan.’
‘Ja, Paul?’
‘Ik heb iets.’
‘En wat mag dat zijn?’
‘Een ziekte.’
‘Welke ziekte?’
‘Een nieuwe ziekte, of liever de nieuwte ziekte.’
‘De nieuwe ziekte?’
‘Nee, de nieuwte ziekte. Neomanie.’
‘Verklaar je nader.’
‘Ik ben geobsedeerd door nieuwigheid.’
‘Nieuwe dingen.’
‘Ja, als het niet nieuw is, is het niet goed. Het is een ernstige afwijking. Daar ben ik nu achter gekomen.’
‘Je wil altijd de nieuwste snufjes.’
‘Ja, ik kan daar echt niet aan weerstaan.’
‘Hoe is dat begonnen?’
‘Op 9 januari 2007. Met de iPhone. Toen Steve Jobs de eerste iPhone voorstelde, ben ik onmiddellijk naar San Francisco gevlogen om hem daar te kopen.’
‘Dat wist ik niet.’
‘Ik heb geprobeerd het verborgen te houden, het is als een verslaving. De iPhone 2 moest ik ook direct hebben, de 3, de 4, de 5, de 6, de iPad, 1, 2, 3, de Air. Iedere keer dat vliegtuig in, naar de Apple Store in Frisco.’
‘Je bent een Apple-junkie.’
‘Ik heb dat evengoed met Samsung, met Sony, en nu met Huawei en Xiaomi.’
‘En je trekt dan meteen naar Seoel, en naar Tokio en naar Peking?’
‘Ik heb alle Galaxy’s die ooit verschenen zijn, ik heb de Samsung Watch.’
‘Heb je de Apple Watch? ‘
‘Tuurlijk.’
‘En, is het de moeite?’
‘Bof, weet je, eens ik het heb, is het nieuwe ervan af. Het is zo vreemd, weet je, Jan. Ik verlang er zo sterk naar, kan er niet van slapen, en als ik het heb, dan interesseert het me na een uur al niet meer.’
‘Dat is een dure aandoening, die gadgetverslaving, Paul.’
‘Ja, gelukkig word ik er niet van. Weet je wat mijn negatiefste ervaring was? De Google Glass. Dat is echt een sof. Een prul, een del. Ik wacht nu op de Epson Moverio, die heeft echte augmented reality.’
‘Heb je al hulp gezocht. Bestaat er zoiets als de AA voor gadgetverslaafden?’
‘Een zelfhulpgroep voor pathologische nerds, wil je zeggen?’
‘Zoiets ja. Je moet jezelf een bullshitfilter opzetten, Paul. Veel van die nieuwe spullen zijn waardeloos, nutteloos. Hoeveel killerapps zijn er eigenlijk overgebleven? E-mail en social media. De rest is aan zijn overbodigheid ten onder gegaan. Je moet de verleiding van het nieuwe leren te trotseren. Je de vraag stellen: heb ik dat nodig? Wat gaat het opbrengen?’
‘Mijn probleem is wel acuut geworden.’
‘Hoe bedoel je?’
‘Ik heb een Tesla gekocht.’
‘Welk model?’
‘Het duurste natuurlijk. S P85D.’
‘Je had pas een Lexus LS 600h L Hybrid gekocht. En, hoe valt ie mee, die Tesla?’
‘Ik ben hem al beu. Die eerste rit was wel tof. Gas geven, dat was heerlijk, allez, gas, ik bedoel electric. Hoe zeg je dat eigenlijk, op zijn batterij trappen?’
‘Verkoop je die spullen als je ze beu bent?’
‘Dat kan ik ook niet over mijn hart krijgen.’
‘Wat vindt je vrouw daarvan?’ ‘Die is allang weg.’
‘Heb je ze al vervangen door een nieuw model?’
‘Een opblaasbare pop, dat is niet echt technologisch. Een vrouwelijke robot, dat is nog een idee. Ik geloof dat er in Japan zo’n dingen rondlopen.’
‘Da’s nog een idee. Die spreekt je niet tegen en zeurt niet over je neomanie.’
‘En een zelfrijdende auto, zoals Google die aan het uittesten is. Is dat niks voor jou?’
‘Heb ik besteld.’
‘Heb je al aan pacemakers gedacht, titaniumknieën, cochleaire implantaten?’
‘Om gek van te worden. Er komt geen einde aan.’
‘De bullshitfilter, Paul. De bullshitfilter.’
(@Jan Flamend – valueselling.be)
0 Comments